Gay

Betaalde voetbalclubs raden homoseksuele spelers aan om niet uit de kast te komen. Dat zei KNVB-voorzitter Michael van Praag vrijdag in een interview met de Gaykrant. Vrijdag was het de internationale dag tegen homofobie. Volgens Van Praag is er nog een lange weg te gaan om homoseksualiteit in de voetbalwereld bespreekbaar te maken. Maar geloof me, dat geldt echt niet alleen voor de voetbalwereld.

Bij ons thuis roepen de kids 'gay!' als ze iets stom vinden. En dat terwijl ze twee moeders hebben. Dus we hebben ze uitgelegd wat gay betekent en waarom wij vinden dat ze dit woord niet zo moeten gebruiken. Maar kennelijk zijn woorden als gay en homo nog altijd scheldwoorden. Dat is al jaren zo en zullen we ook niet zomaar veranderen. Dat lukt alleen wanneer we kinderen het goede voorbeeld geven. 

Een paar weken geleden was er commotie vanwege een poster van datingsite Novamora. Op de poster stonden twee zoenende vrouwen. Kon echt niet, vond de SGP. De partij eiste dat de posters uit de bushokjes werden gehaald. Nou weet ik wel dat deze partij qua denkbeelden zo'n honderd jaar terug in de tijd gaat, maar de SGP is niet de enige die zo over zoenenden mensen van hetzelfde geslacht denkt. 

Vorig jaar werden de posters met twee zoenende mannen van het merk Suitsupply massaal beklad met verf. Mensen vonden het beeld van twee vrijende mannen choquerend. Hmm, dacht ik. Zouden ze dat ook vinden wanneer het een zoenende man en vrouw waren geweest. Door de posters weer weg te halen, geven we een slecht voorbeeld aan onze kinderen. Sterker nog: we geven eigenlijk toe dat twee zoenende mannen of twee zoenende vrouwen niet gewoon zijn. 

Maar er is ook goed nieuws. Vorige week keek ik tv toen de nieuwe reclame van Zwitsal voorbij kwam. Een reclame met twee vaders. Het wereldberoemde zalfmerk is bekend om haar spots met moeders en baby's, maar kiest er nu dus bewust voor om twee vaders in de nieuwe campagne te gebruiken. Ik smolt toen ik het zag.

Toen ik net op mezelf ging wonen, kwam ik een advertentie tegen van de Rabobank in de krant, met twee vrouwen die hun eerste woning hadden gekocht met een hypotheek van de Rabo. De ene tilde de ander over de drempel van het nieuwe huis. Ik vond dat zo'n mooi beeld, dat ik 'm heb uitgeknipt en jarenlang op mijn koelkast heb gehangen.

Zwitsal en de Rabobank zijn niet de enige twee grote merken die in een reclame-uiting bewust kiezen voor een homoseksueel stel. Nikon - bekend van de camera's - maakte vier jaar geleden al eens een reclamespot over twee vaders in Amerika. Gedurfd, zeker voor dat land. Maar de reacties waren laaiend enthousiast. 

Met andere woorden: er is vooruitgang als het gaat om de acceptatie van homo's. Nu de voetbalwereld nog. Wat zou het mooi zijn als al die homoseksuele spelers tegelijkertijd uit de kast komen. Wat mij betreft verdienen ze allemaal een poster in een bushokje. Of beter nog: boven het bed van al die jongens en meisjes die fan zijn. Met één duidelijke boodschap: je mag zijn wie je bent.

Nynke van der Zee

Nynke van der Zee

Tekstschrijfster

Op zoek naar een enthousiaste tekstschrijver in Friesland? Ontdek of wij bij elkaar passen.

Meer over mij

Laatste Blogs