Black Friday

Afgelopen vrijdag was het officieel Black Friday. De dag dat alles maar dan ook echt ALLES in de aanbieding is. Van ultradunne MacBoosk bij de Mediamarkt tot extra dikke kookboeken bij Bol.com. En van duplo bij Intertoys tot dildo's bij EasyToys. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een kortingsactie voor bedacht.

In plaats van één dag is dit keer bijna de gehele maand november omgedoopt tot Black Friday. We mogen door de coronamaatregelen immers niet met z’n allen op één dag tegelijkertijd de winkel binnen rennen tijdens ons verwoede koopjesjacht. Dus stunten grote ketens een maand lang met de allerallerscherpste prijzen. Althans, dat beweren ze zelf.

Nietsvermoedend liepen we twee weken geleden op een vrijdagavond een badkamer-gigant binnen. We botsten meteen op een bord dat ons met schreeuwerige letters liet weten dat we als klant Mega Mazzel hadden dat we de gehele maand november werden getrakteerd op Mega Kortingen. Lucky us.

Nog voordat we het bord weer rechtop hadden gezet, sprong er een gelikte verkoper tevoorschijn. Of we voor Black Friday kwamen?! Eeeh, nee. We kwamen voor een badkamer. ‘Super, top, geweldig! Ga zitten. Koffie, thee, cola? Alles is mogelijk!’ De energie drupte van deze snelle jongen af.

Als een wervelwind bracht hij vanachter de computer onze digitale droombadkamer tot leven. Wat onze wensen waren. In ieder geval een bad, knikten we. "Wauw", riep onze snelle jongen, alsof we de eerste klanten ooit waren die op het lumineuze idee waren gekomen om een bad in de badkamer te plaatsen. En een inloopdouche, vervolgden we ons wensenlijstje. "Geweldig", was de dolenthousiaste reactie. Bij alles wat we opnoemden, kregen we een staande ovatie.

Nadat onze digitale badkamer klaar was, mochten we de benen strekken. Tijd om in de badkamergigant op zoek te gaan naar alle spullen. Onze snelle jongen nam ons in razend tempo op sleeptouw langs spiegels, kranen, fonteintjes en doucheputjes. Het ene product was nog beter dan het andere en bij alles wat we mooi vonden, begon de verkoper net zo te glimmen als de producten zelf. "Dit wordt een FAN-TAS-TISCHE badkamer", jubelde hij.

Het hoogtepunt van ons bezoek was uiteraard het opstellen van de offerte. Trots liet hij nogmaals het bord van de Mega Kortingen zien. 'Ik mag jullie geweldige kortingen geven', glunderde hij. Daarna volgde een zoektocht in een wirwar van mappen, catalogi en brochures om de juiste prijzen te vinden. De rekenmachine maakte overuren. Met bezweet hoofd keek hij ons vol verwachting aan. 'En... willen jullie gebruik maken van Black Friday?'

Wat een vraag. Duh. Wie slaat nou een korting af? Dus wij knikten braaf van ja. En floep! Daar sprong de aap al uit de mouw. In dat geval moesten we namelijk méteen besluiten of we in zee wilden gaan met deze superhippe, supergoedkope en super-A-merkenzaak. Juist ja.

Noem ons saai, noem ons ouderwets, noem ons degelijk, maar we gaan niet in een seconde besluiten om een complete badkamer van enkele duizenden euro's aan te schaffen. Dus wij schudden het hoofd. Onze snelle verkoper snakte naar adem en zeeg bijna ineen achter z'n computer. Was hij zo dichtbij een mega korting en dan schudden beide dames van nee?! Onbegrijpelijk.

Maar ik begrijp één ding heel goed. Dit is allemaal poppenkast. Dat hele Black Friday-gedoe. Een poppenkast die aan mij niet besteed is. Sterker nog: ik betaal zelfs graag iets meer bij een zaak die me gelijk een eerlijke prijs geeft. Bij het verlaten van de badkamergigant die vrijdagavond draaide ik me nog even om. Ik keek in het gezicht van onze snelle verkoper. En plots snapte ik waar de naam Black Friday vandaan komt.

Nynke van der Zee

Nynke van der Zee

Tekstschrijfster

Op zoek naar een enthousiaste tekstschrijver in Friesland? Ontdek of wij bij elkaar passen.

Meer over mij

Laatste Blogs